سایت همسریابی بهترین همسر بزرگترین سایت همسریابی آنلاین و ازدواج دائم 
سايت همسريابي سايت همسريابي
چگونگی آغاز گفتگوی جلسه خواستگاري

قبل از پيش قدم شدن براي ازدواج بايد نکاتي را راجع به همسر آينده تان بدانيد اما از چه طريق؟

شناسايي خانواده و بستگان او

اصالت و شرافت خانوادگي يعني سابقه ايمان و دينداري، اخلاق و حسن شهرت خانواده در بين افراد جامعه بالاخص اهل ايمان از اهميت بالايي برخوردار است البته براي آشنايي بيشتر و شناسايي عميق‏تر، مي‏توانيد قبل از خواستگاري رسمي، با پدر و مادر دختر يا پسر، با برادر و خواهرش و دايي و عمويش گفتگو کنيد که اميرالمومنين عليه‏السلام مي‏فرمايد:

«گفتگو کنيد تا شناخته شويد، زيرا آدمي در زير زبانش پنهان است.»

و نيز مي‏فرمايد: «هيچ‏کس چيزي را در قلب خود نهان نکرد مگر اينکه در گستره‏ي چهره‏اش و لغزش‏هاي گفتارش آشکار گردد.»

بر اين اساس با هوشمندي و دقت مي‏توانيد ميزان شايستگي‏ها و زمينه قبول آنان را بسنجيد و در يابيد. البته بهتر است که اين گفتگوها، غير مستقيم و حتي المقدور نا محسوس باشد و خوب است که خلاصه‏ي گفتگو را براي جمع بندي‏نهايي و رايزني يادداشت کنيد.

گفتگو با دوستان و معاشران

دوستان و آشنايان نزديک خانواده او و مخصوصاً برخي دوستان صميمي فرد مورد نظر را شخصا و يا به وسيله اعضاي خانواده خود ببينيد و با آنان گفتگو کنيد و از آنان محترمانه پرس‏وجو نماييد. با شنيدن گفتار و آشنايي با رفتار و اخلاق دوستان و معاشران تا حدودي مي‏توان به روش و منش فرد مورد نظر و خانواده او پي برد، زيرا انسان‏ها معمولاً با کساني دوست مي‏شوند که همانند آنان باشند.

گفتگو با اساتيد و معلمان

با برخي از اساتيد و معلمان فرد مورد نظر نيز مي‏توانيد گفتگو کنيد از آنان تحقيق و پرسش کنيد و بنگريد که آنان از صفات بايسته و شايسته‏اي او چه مي‏‏گويند.

ديدار و گفتگو با شخص او

در مراحل پاياني با خود فرد نيز به گفتگو بنشينيد تا به زواياي پنهان شخصيت فرد پي ببريد. خوب است که در اين ديدار، ديدگاه کلي خود از زندگي و برخي از انتظارات مهم و اساسي را براي يکديگر بگوييد و بشنويد و جمال ظاهر و باطن او را ببينيد و بپسنديد.



نکاتي را که هنگام گفتگو بايد در نظر داشت عبارتند از:
گفتگو نبايد حالت بازجويي داشته باشد

به پاسخ‏ها و برخوردها نبايد حساسيت نشان داد يا زود قضاوت کرد.

سعي شود نکات مثبت و منفي فرد مورد نظر را پس از جلسه يادداشت نمود تا در مرحله تصميم‏گيري مورد ارزيابي قرار گيرد. بايد توجه داشت که خوبي‏ها هيچ‏گاه در يک فرد جمع نمي‏شود بايد فرد مورد نظر را در مجموع مورد ارزيابي قرار داد.

لازم است در جريان انتخاب در تمام مراحل بررسي، تحقيق و شناسايي از کمک، راهنمايي و مشورت پدر و مادر و برخي از اقوام فهميده و دلسوز خود بهره‏مند شويد چرا که اينان به علت علاقه خويشاوندي مي‏توانند از آغاز تا پايان به خوبي يار و ياور و راهنماي فرزند خويش باشند.



اهميت و ضرورت گفتگو

ديدار و گفتگوي دو جوان- دختر و پسر- که مي‏خواهند مقدمه‏ي ازدواج را پايه ريزي کنند. نه تنها گناه محسوب نمي‏شود بلکه در تداوم زندگي آنها بسيار موثر مي‏باشد.

آنها در اين گفتگو خواسته‏هاي مادي و معنوي خود را به يکديگر مي‏گويند و در حقيقت همديگر را در مسئوليت خطير زندگي مشترک سنجيده و مي‏فهمند که آيا مي‏توانند شريک زندگي هم باشند يا نه؟
ترديدي نيست که توافق اخلاقي زن و شوهر رکن اساسي سعادت و سلامت زندگي آنهاست. پس دختر و پسر با مذاکره و گفتگوي حضوري مي‏توانند با خصوصيات اخلاقي و روحيات يکديگر قبل از انتخاب آشنا شوند.

در گذشته ازدواج‏هاي سنتي براساس صلاحديد بزرگان فاميل صورت مي‏گرفت ولي امروزه به علت تغييرات اجتماعي (بالا رفتن سطح تحصيلات جوانان، تفاوت‏هاي فکري، رشد فرهنگي و امثال آنها) شکل سنتي ازدواج ديگر زياد مرسوم نيست.

کوچه شروع يک زندگي مي‏تواند از طريق خواستگاري باشد. ولي لازم است که جوانان پس از خواستگاري سنتي و آشنايي با يکديگر، حداقل از نقطه نظرها، عقايد و تفکرات يکديگر با خبر شوند.

نشست و برخاست، گفتگو و تامل در رفتار و کردار يکديگر، جوانان را قادر مي‏سازد که در صورت عدم تفاهم، از ادامه گفتگو، پيش از آنکه عوامل عاطفي به وجود آيد، جلوگيري نمايند.

گفتگو اگر به شيوه‏ي درست صورت بگيرد، مي‏تواند در استحکام کانون زندگي آينده نقش بسزايي داشته باشد، بدين معني که با هماهنگي خانواده و در حضور آنها باشد و رعايت موازين شرعي بشود. براي اينکه اگر ازدواج صورت نگرفت. پيامدهاي اجتماعي ناگوار به دنبال نداشته باشد.

در مقاله ي بعد با ادامه ي بحث گفتگوي خواستگاري را چگونه آغاز کنيم ، با ما همراه باشيد.

منبع : ماهنامه ي عطر سيب